Saksalaista romantiikkaa

Uskontotieteilijöiden konferenssi jatkui yllättävästi: yksi kokonainen päivä oli varattu retkille. Tein kollegani kanssa junalla päivän retken Weimariin, Goethen kaupunkiin.

Weimar edustaa niin montaa asiaa: romantiikkaa, filosofiaa ja viisaita keskusteluja sekä bauhausin syntyä, mutta myös Weimarin tasavaltaa, natsien liikehdinnän alkua ja Buchenwaldin keskitysleiriä.

Kaupungissa ovat asuneet monet merkittävät ihmiset: Goethe, Schiller, Steiner, Nietzsche, Bach vanhempi ja nuorempi sekä ilmeisesti myös Pushkin, koska oli saanut patsaansa puiston viereen.

Goethen ja Schillerin ystävyyttä pidetään hyvin erityislaatuisena

Ja nyt siellä oli yhden iltapäivän ajan kävelemässä myös minä.

Kaupunki oli pienehkö, käveltävän kokoinen. Päivä oli aurinkoinen ja helteinen, kuin luotu kahviloissa istumiseen ja puistoissa käyskentelyyn. Kaupungin talot olivat klassisen yksinkertaisia, selkeitä ja tyylikkäitä. Siellä oli myös suuria palatseja, puistoja, aukioita, toreja ja teattereita. Mutta meillä oli vain yksi päämäärä: Goethen talo.

Goethe-museo koostuu näyttelypuolesta sekä Goethen museoidusta kodista. Me menimme vastoin ohjeita ensin näyttelyyn, asetimme audioguiden korvaan ja aloimme kuunnella.

Näyttely oli jaettu Goethen elämää koskettaviin teemoihin, kuten nerous, taide, kirjoittaminen, valta, luonto ja muistaminen. Koska aiemmat tietoni Goethestä liittivät hänet Faust-runoelmaan sekä värioppiin, ymmärrykseni hänestä laajeni valtavasti.

Goethe oli paitsi runoilija myös kirjeiden ja romaanien kirjoittaja sekä hallintovirkailija, joka muun muassa tapasi Napoleonin. Hän matkusti paljon Euroopassa, erityisesti Italiassa ja keräsi matkoiltaan valtavat kokoelmat antiikin patsaiden jäljennöksiä, pieniä eroottisia kohokuvia, posliinilautasia, nimikirjoituksia, muotokuvia, maalauksia sekä erilaisia luonnon antimia, kuten meteoriittikiviä tai fossiileja.

Hän keräsi asioita muistaakseen, oppiakseen ja vertaillakseen. Museon ääniopastus oli erittäin yksityiskohtainen, joten tietoa Goethen pitkän elämän eri puolista tuli aivan riittämiin, ehkä jopa liikaakin. Tietoa ei pysty kerralla omaksumaan kuin rajallisen määrän. Goethea on pidetty nerona ja nerous häntä kiinnostikin.

Näyttelytekstiä neroudesta

Suurimman vaikutuksen minuun teki museon Faust-installaatio. Eräänlaiselta näytöltä löytyi listattuna aakkosjärjestykseen kaikki Faustissa esiintyvät sanat. Tietyn sanan valitsemalla katossa olevaan värillisten palkkien muodostelmaan piirtyi kyseisen sanan sisältämä säkeistö Faustin tarinasta.

Itseäni on jo pitkään pohdituttanut Faustin lopusta löytyvä ajatus maallisen symboliluonteesta, ajatus, joka on ollut tärkeä niin Swedenborgille, Goethelle, Steinerille kuin Bergrothille. Olin hyvin liikuttunut, kun säkeistö syttyi loistamaan Goethe-museon katossa.

Myös Goethen kotimuseo oli miellyttävä kokemus. Vaikka hänen elämäänsä ja työhönsä liittyi paljon edustamista, koti oli mukava, täynnä pieniä huoneita, mukavasti noustava portaita, käytäviä, ikkunoita puutarhaan. Värit olivat kauniita, huonekalut mukavia ja puulattiat narisivat kotoisasti. Tuntui siltä, että Goethen ja Christianen on ollut siellä hyvä asua.

Hyvää Goethen 266. syntymäpäivää 28.8.2015!

Mainokset

One thought on “Saksalaista romantiikkaa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s