Nähdä Napoli ja närkästyä: matkapäivitys

Vajaan kolmen viikon kirjoitusmatkan aikana ehtii viettää myös yhden retkipäivän. Retki suuntautui Napoliin ja Pompejiin ja se hankittiin tunnetulta matkanjärjestäjältä. Kun aikaa on rajallisesti, on hyvä osallistua suunniteltuun kokonaisuuteen, jolloin kaikki keskeinen tulee nähtyä, eikä mene turhaa aikaa sähläämiseen, etsiskelyyn ja eksymisiin.

Nyt hankitulla matkalla oli vielä etuna se, että matkanjärjestäjä haki aamulla hotellista ja toi illalla takaisin. Järjestelyt olivatkin toimivat. Myös matkanjärjestäjän opas oli asiallinen ja mukava – mutta ei kuitenkaan pakonomaisen hauska. Aavistuksen hankalalta tuntui, että kaikki kerrottiin sekä englanniksi että espanjaksi. Mutta oppaalla ei tuntunut olevan paljoa kerrottavaa Rooman ja Napolin välisellä taipaleella.

Napolissa mikrofoniin tarttui ”paikallinen opas”, jonka piti tarjota syvällisempää tietämystä, mutta joka miltei onnistui pilaamaan kaupungin. Hän muisti aina huomauttaa, kun eteen tai sivulle avautui näkymä Vesuviuksesta ja läheisistä saarista, Caprista, Ischiasta ja siitä kolmannesta, jossa Sophia Loren on syntynyt. Pari kertaa tämä olisikin ollut paikallaan, mutta hän kertoi sen noin kuuteen kertaan ja aina ikään kuin uutena asiana: Nyt edessä avautuu henkeäsalpaava näkymä Vesuviukselle!

Näköala Napolinlahden yli Vesuviukselle, jonka huippu oli poikkeuksellisesti peittynyt lumeen


Maisemat olivatkin henkeäsalpaavat, mutta sen näin itsekin. Olisin mielelläni kuullut Napolin historiasta ja nykypäivästä, tarinoista, legendoista ja tapahtumista. Sain kuulla, että ajamme runoilija Mancinin tai runoilija Petrarcan mukaan nimettyjä katuja, mutta en sanaakaan itse runoilijoista.

Ryhmälle kerrottiin sen seitsemän kertaa, että kaupungin tärkeimmät rakennukset ovat Santa Lucian sekä St. Elmon linnoitukset, jotka ovat muodoltaan ”tyypilliset”. Mitä nämä linnoitukset ovat ja miksi ne ovat niin tärkeitä, jäi arvoitukseksi.

Onneksi bussissa oli wifi ja mukana oli matkaopaskirja, joten asiat saattoi selvittää itse. Santa Lucia ei ollutkaan linnake vaan Santa Lucialle omistettu kirkko. Luin Lucian jännittävän ja surullisen tarinan eri versioita ja opin, että kirkossa säilytetään hänen silmiään. Mielessä soi Lucianpäivänä laulettava hänen nimeään kantava kappale.

St. Elmon salaisuus sen sijaan jäi selviämättä (se näkyy alla olevassa kuvassa ylhäällä). Muita merkittäviä rakennuksia opas arvioi sen mukaan, miten kauan niiden kiertamiseen menisi aikaa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Napolissa on monia kerroksia ja monia värejä. Tällä alueella ei varmaankaan asu köyhiä.

Kuulin, että satama on Italian toiseksi suurin. Jäin miettimään sataman, ammattiyhdistysten ja mafian yhteyksiä. Ja ylipäätään mafian ja Napolin yhteyttä. Mutta mafiasta meille ei kerrottu sanaakaan. Illalla retken jälkeen kuulin asuinpaikkamme keittiössä kertomuksen siitä, miten nopeasti amerikkalaiset joukot valloittivat Napolin toisen maailmansodan loppuvaiheissa. Matkaoppaamme ei kertomuksista piitannut.

Onneksi itse kaupunki oli niin kaunis, monimuotoinen ja ihmeellinen, että se korvasi oppaan epäinformatiivisuuden. Muistelin vanhoja elokuvia kovaäänisesti keskustelevista perheistä ja tuoretta Elena Ferranten romaania toisen maailmansodan jälkeisen Napolin ihmissuhteista, säännöistä ja sosiaaliluokista sekä filminpätkiä kuuluisuuksista veneilemässä suurilla valkoisilla veneillään kirkkaalla Napolinlahdella. Napoli oli juuri sellainen kuin kuvittelinkin.

Retken tärkeintä osaa, Pompej’n retkeä varten, valmistauduin lukemalla nopeasti kaiken löytämäni tiedon, jotta saisin odotetusta retkestä edes jotain irti. Pompej’ssa opas kuitenkin ryhdistäytyi ja tuntui tietävän alueesta paljon, joskin suurin osa asiasta tulil kerrottua hänelle tutummalla espanjankielellä. Englanniksi hän kertoi, että kyseessä on erittäin tärkeä rakennus, ja espanjaksi ilmeisesti tarkempia tietoja merkittävyyden laadusta tai syistä.

Tämä oli harvoja uskonnollisia rakennelmia, joita meille näytettiin. Keskellä oleva ihmishahmo on Zeus.

Opas antoi ymmärtää, että oli itse arkelogi ja työskenteli ”minun yliopistossani”, joka kaivauksia kaupungissa edelleen suoritti. Hänen puhetavastaan saattoi olettaa, että hän oli itse kaivanut miltei kaiken, ainakin kaiken merkittävän esiin. ”Me löysimme” tai ”me saimme selville”, alkoivat hänen lauseensa.

Kulttielämä tai uskonnollisuus ei opasta kiinnostanut, eikä hän mielellään vastannut matkalaisten kysymyksiin. Tai vastasi, mutta naurahtaen, niin että kysyjälle jäi kiusaantunut olo.

Livian patsas. Kun oppaalta kysyttiin, mistä naisen nimi tiedetään, hän vastasi:”Koska se luki siinä!”

Mutta, oli opas sitten itse kaivanut kaiken esiin vai ei, katseltavaa riitti. Suuren Vesuviuksen hahmo – opas muisti aina kertoa, missä suunnassa Vesuvius on – näkyi kauempana, ei siis aivan lähellä, kuten olisi luullut.

Lukemani ja kuvittelemani perusteella pohdin, minkälaista on ollut elää suuren vuoren juurella ajanlaskun alussa. Tulivuorista ei mitään tiedetty, mutta oli kyllä huomattu jättiläisten lisääntyneen ja ryhtyneen mellastamaan vuoren alla. Mutta mitäpä niille kukaan voi.


Kun vuori sitten purkautui tai räjähti, osa kaupunkilaisista pakeni, osa jäi odottelemaan ja osa ajatteli, ettei voi jättää taloaan vartioimatta. Kukaan ei tiennyt, mistä oli kyse. Osa paenneista palasi takaisin, ja sitten vasta tuhkasade hautasi heidät alleen. Suurin osa onneksi pelastui.

Maaginen tunnelma ja kiehtova jännite syntyi ikiaikaisten raunioiden ja modernien, jättimäisten veistosten yhteisvaikutuksesta. Ja suuri Vesuvius kaiken taustalla.


Oppaan erikoislaatuisuudenkin opin ottamaan vitsinä, enkä antanut sen pilata päivää. Minulla on nyt kuvat ja mielikuvat Napolista ja Pompej’sta. Voin eri lähteitä lukemalla lisätä kuviini itse tarinat ja sisällön.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s