Luettua: Suulla suuremmalla

Terhi Törmälehto 2017: Vaikka vuoret järkkyisivät. Otava.


Karismaattisesta kristinuskossa korostuu armolahjojen rooli: helluntaina apostolit saivat armolahjoja ja he ryhtyivät puhumaan kielillä, profetoimaan ja parantamaan sairaita. Yhä edelleen joissain helluntailaisuuden ja karismaattisen kristillisyyden suuntauksissa odotetaan henkikastetta, ja sen merkkinä kykyä puhua uusilla, tuntemattomilla kielillä.

Terhi Törmälehdon romaanissa kainuulaisessa perheessä isovanhemmat ovat körttiläisiä ja ilmaisevat uskoaan virsiä laulamalla ja hiljaisin rukouksin. Vanhemmat ovat maallistuneita, isän pyhä on metsissä ja luonnossa, äidin ehkä itsensä kehittämisessä, feminismissä ja modernin maailman arvoissa. Kun teini-ikäinen Elsa ryhtyy käymään helluntailaisten seuroissa, kukaan perheessä ei katso sitä hyvällä.

Helluntailaisuus tarjoaa turvaa, yhteisön, valmiit vastaukset kaikkiin kysymyksiin, suunnan ja merkityksen elämälle. Ja uuden kielen. Elsa odottaa omaa henkikastettaan ja sen saatuaan enkelten kieli, rukouksen kieli on hänen käytössään. Joskus kieli suorastaan purskahtaa hänen suustaan, joskus se on hallittavissa ja käytettävissä rukoukseen. 

”Hän painoi kämmenen tiiviisti pään päälle ja rukoili, antoi äänen kantaa. Hän maisteli suureen ääneen tavuja joissa takaiset vokaalit ja harvat konsonantit yhdistyivät toisiinsa pareiksi, yhä uusiksi, jo tutuiksi ja silti vieraiksi. Lämpö kävi kättä pitkin, olkavarressa värisi. Häntä pitkin kulki Henki ja meni ihmiseen hänen allaan, hänen kauttaan lähti tekemään tekojaan, suuria. Vieressä muut olisivat halunneet nämä sanat omiin suihinsa, kuka ei olisi, mutta harva oli se suu jolla Jumala puhui.”

Kieli antaa myös valtaa ja tunteen vallasta. Vain valituilla ja pelastetuilla oli kielilläpuhuminen taito. Ja helvettiin joutuvat pelkäsivät ja paheksuivat kieltenpuhujaa.

Joka toisessa luvussa Elsa elää lukiolaisen elämää, jossa maallinen koti ja ystäväpiiri sekä hengellinen koti vetävät ja työntävät eri suuntiin. Joka toisessa luvussa ollaan Kolumbian pääkaupungissa Bogotassa, jossa Elsa asuu, opettaa ja osallistuu paikallisen karismaattisen yhteisön toimintaan. Sissien kynsistä pelastunut ja uskon löytänyt Manuel sekä maallista ja fyysistä rakkautta tarjoava Santiago vetävät suuntiinsa. Ja miesten välillä valitessaan, Elsa valitsee myös iankaikkisen elämän ja kadotuksen välillä.

Kielet ovat monin tavoin keskeisessä osassa tässä kauniisti kirjoitetussa romaanissa. Äidinkielenopettajana Törmälehto on kotonaan kielessä, helluntailaisperheen kasvattina myös seurakunnan ja rukouksen kielet ovat tuttuja. Vieraita eivät ole myöskään Kainuun erämaat eivätkä Kolumbian vuoret ja slummit.

Rukouksen kieli voi tulla itsestään ja pakottomasti, mutta se voi olla myös opeteltua, pakotettua ja ulkopuolisilta lainattua. Uskossa olevat puhuvat yhteistä kieltä. He tunnistavat toisensa tietynlaisista sanoista, samasta kielipelistä. Mutta kielet voivat myös erottaa eri tavoin uskossa olevia toisistaan, kuten Elsan ja hänen isovanhempiensa erilaiset tavat puhua Jumalalleen ja Jumalastaan. Ja kun sanat eivät riitä tai niitä ei ole, on otettava kuvat avuksi. Manuel piirtää Elsan kämmeniin, käsiin ja selkään kuvia, merkitsee omakseen. Kunnes löytää itselleen Herran tarkoittaman vaimon.

Kaikki eivät ole vilpittömiä, kuten Elsa huomaa bogotalaisessa telttakokouksessa, jossa amerikkalainen saarnamies kertoo, että taivaassa kaikki puhuvat puhdasta englantia. Jossain vaiheessa Elsa kadottaakin uskonsa.

”Luopuminen tulee lihaksi ja asuu meidän keskellämme. Ihmiset tulevat uskoon teltoissa stadioneilla kolkoissa saleissa rukousilloissa lähiöiden olohuoneissa. Ihmiset luopuvat uskostaan narisevassa keinussa, kun on jo ilta mutta pimeä vielä viipyy.”

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s