Konferenssiraportti Tartosta

#EASR2019 25.6.–29.6.2019

Religion – Continuations and Disruptions

Ensimmäinen päivä

Noin 660 rekisteröitynyttä osallistujaa kokoontui pieneen, aurinkoiseen ja historialliseen Tarton kaupunkiin ja sen yliopistoon juhannuksen jälkeiseksi viikoksi. Olen käynyt näissä Euroopan uskontotieteilijöiden eli EASR:n konferensseissa noin kymmenen vuoden ajan. Ensimmäinen kerta oli Turussa vuonna 2005, jolloin olin myös järjestämässä konferenssia, mutta säännöllisesti olen osallistunut konferensseihin vuoden 2008 Brnosta lähtien.

Satojen osallistujien joukossa on paljon tuttuja kasvoja. Osa osanottajista tulee konferenssiin vuosittain tai miltei joka vuosi – usein he ovat aktiivisia oman maansa kansallisessa uskontotieteen järjestössä, kuten itsekin–, siksi konferenssit ovat aina kotoisia. Toki suurin osa osallistujista on vieraita, mikä tarjoaa mahdollisuuden tutustua uusiin ihmisiin. Suomalaisia on aina paikalla huomattava joukko, järjestettiin konferenssi missä tahansa.

EASR:n konferenssit yleiskonferensseja, joilla on hyvin yleisellä tasolla oleva otsikko. Sen alle tulee sopia miltei mikä tahansa uskontoon – menneisyydessä ja nykypäivänä – liittyvä tutkimusaihe ja -näkökulma. Painotukset toki seuraavat järjestävän yliopiston ja oppiaineen painotuksia (esim. islamin- tai antiikintutkimus), ja joitain temaattisia ryhmiä – esimerkiksi uskonnonopetukseen liittyviä – löytyy kaikista konferensseista. 

Koska olen juuri nyt Suomen uskontotieteellisen seuran puheenjohtaja, omalta osaltani viikko alkoi pitkällä kokouksella. EASR:n Excecutive Committeen eli jokaisen maan edustajien sekä järjestön toimihenkilöiden kokouksella. Kokous kesti kaikkiaan viisi tuntia ja siinä käsiteltiin muun muassa seuraavien konferenssien pitopaikkoja ja uusia järjestön toimihenkilöitä.

Kokous järjestettiin keskiaikaisen yliopiston kunnianarvoisassa salissa, jossa yleensä väittelijät puolustavat töitään. Suuret kristallikruunut helisivät vienosti ja menneiden aikojen (mies)rehtorit tuijottivat seinillä. 

Einar Thomassen, väistyvä puheenjohtaja, toi raportissaan esiin pettymyksen siitä miten Eurooppalaista tutkimusta rahoittavassa Horizon2020-ohjelmassa humanisteilla ja yhteiskuntatieteillä oli odotettua ja toivottua kapeampi tila. Tulevassa Horizon2020–2028 ohjelmassa toivottavasti tila laajenee. ERC on yhä keskeisin humanistisen tutkimuksen eurooppalainen rahoittaja. Mietin, miten oma oppiaineeni on tässä suhteessa poikkeuksellisen aktiivinen: Horizon-hakemus lähti kevättalvella, ja näinä päivinä kollegani on Brysselissä haastateltavana omasta ERC-hankkeestaan. Toivottavasti menestyksekkäästi.

Tulevien konferenssien järjestelyistä on mukava kuulla. Ensi vuonna Euroopassa ei järjestetä konferenssia, sillä vuorossa on viiden vuoden välein järjestettävä maailman uskonnontutkijoiden IAHR:n kongressi Uuden Seelanin Otagossa – olen alkanut säästää rahaa matkaa varten. Sen jälkeen kokoonnutaan Euroopassa: vuonna 2021 Pisassa, 2022 Irlannin Corkissa, ja 2023 Ukrainan Kievissä.

Pisan konferenssin päivämäärät ovat vielä päättämättä, todennäköisesti konferenssi ajoittuu kesä–heinäkuun taitteeseen. Saimme järjestäjältä pienen, sympaattisen lahjuksen: kirjanmerkki ja pienet värikynät.

Viiden tunnin kokouksen jälkeen olen aivan puhki, unen tarpeessa, ja nyt konferenssi vasta alkaa, vuorossa ovat avajaisseremoniat. Niissä puhuvat professori Ülo Valk, joka julistaa tilaisuuden avatuksi, Tarton yliopiston rehtori, joka muistelee yliopiston perustamisaikoja 1600-luvulla, humanistisen tiedekunnan dekaani pohtii konferenssin tehtävänantoa, EASR:n puheenjohtaja Einar Thomassen miettii konferenssin otsikon termejä – continuations ja disruptions, IAHR:n puheenjohtaja Tim Jensen muisteli aikaa jolloin Viron uskontotieteen seura perustettiin, ja lopuksi puhui seuran nykyinen puheenjohtaja Madis Arukask. Seremonian päätti lauluesitys, jossa yhdistyi luterilainen virsilaulu ja kansanperinteen tulkinnat.

Vastaanoton jälkeen jatkettiin suoraan ensimmäiseen keynote-puhujaan eli kutsuttuun, oppineeseen ja arvostettuun luennoitsijaan, joka pitää noin 45 minuutin pituisen esitelmän. Tällä kertaa puhujana oli Michael Stausberg Bergenin yliopistosta. Hänen esitelmänsä otsikko oli Endangered Religions. Hän toi esiin analogioita hyönteisiä uhkaavasta apokalypsistä tai maailmanloppua ennustavista ilmastouhista. Erityisesti Stausberg keskittyi pohtimaan katoamisvaarassa olevia uskontoja käsitteillä ja lähestymistavoilla, joita käytetään tutkittaessa katoamassa olevia kieliä.

Apokalyptinen puhe on siirtynyt kristinuskosta laajempaan yhteiskuntaan, ympäristöliikettä voi pitää uutena millenaristisena kulttina. Kielten katoamisesta ollaan huolissaan, mutta kuka huolestuisi katoavista uskonnoista? Uskonnot katoavat, kun niiden harjoittajat kuolevat, kun lapset eivät omaksu vanhempiensa ja isovanhempiensa uskontoa, kun uskonnon rituaalien yhteys niiden merkityksiin ja taustalla oleviin myytteihin ja symboleihin katoaa. Tai kun ne kohtaavat uuden, vahvemman uskonnon: kristinusko on hävittänyt lukuisia uskontoja tieltään.

Stausberg käsitteli tärkeitä ja mielenkiintoisia teemoja, mutta valitettavasti pitkästä istumisrupeamasta vihoitteleva selkä esti keskittymään alustukseen täysipainoisesti. Ja kun alustus kesti yli sille varatun ajan, lopussa vain keskittyi odottamaan puheenvuoron lopettamista. Tällaistakin konferenssissa voi olla.

Konferenssien ensimmäisen päivän iltana on useimmiten vastaanotto – joskus kaupungin tai yliopiston järjestämä. Nyt kokoonnuimme Tarton kattojen ylle Dorpat-konferenssikeskukseen, jossa oli tarjolla ruokaa ja viiniä sekä musiikkia. Valitettavan harva lopulta kuunteli musiikkia, kun kaikki keskittyivät keskustelemaan ja verkostoitumaan tuttujen ja tuntemattomien kanssa.

Kun kolmetoista tuntia kestänyt päivä oli ohitse, ei jaksanut muuta kuin raahautua asuinpaikkaan ja heittäytyä sängylle lepuuttamaan särkeviä jalkoja ja selkää.

Mainokset

One thought on “Konferenssiraportti Tartosta

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.