Vuosi 2019 valokuvin

Vuosi sitten kokosin edeltävän vuoden merkittäviä tapahtumia yhteen postaukseen. Samalla tarjoutui mahdollisuus esitellä ottamiani valokuvia. Minulla on kamera koko ajan kassissa, ja kuvaan mielelläni, vaikka olenkin kuvaajana aivan amatööri. Kuvien avulla tulee tässä muisteltua ja koottua yhteen kuluneen vuoden mukavia asioita – paljon muutakin tietysti ehti tapahtua.

Vuonna 2019 en matkustanut tammikuussa minnekään kirjoittamaan, mikä aiheutti jonkinlaista talviapatiaa ja sohvannurkassa lojumista. Tammikuun juhlapäiviä – minun 55-vuotissyntymäpäivääni ja meidän 10-vuotishääpäivää juhlittiin vasta helmikuussa, kun lähdimme rakkaitten ystävien kanssa lomamatkalle Pohjois-Kyprokselle. Kyseessä oli viikon matka, jossa oppaan johdatuksella kierrettiin saaren turkkilaisen osan keskeisiä paikkoja.

Näkymä Bellapaix’n luostarilta kohti Välimerta ja Kyrenian kaupunkia

Matkat eivät jääneet siihen, vaan heti maaliskuussa lähdimme veljeni ja hänen vaimonsa kanssa Åreen. Veli lasketteli ja me muut kävelimme, lepäsimme ja lilluimme kylpylässä – toki minä tein myös töitä. Ajoimme myös pikaisesti Norjan Trondheimiin. Tällä retkellä onnistuimme näkemään kokonaista kolme keskiaikaista pyhiinvaelluskirkkoa: Trondheim, Åre ja Uppsalan vanha kirkko.

Trondheimin tuomiokirkko oli uljas näky – tänne pitkiä matkoja, jopa Turusta asti, vaeltaneet Pyhän Olavin reittiä kulkeneet pyhiinvaeltajat saapuivat.

Keväällä vietin perinteisesti päivän Uppsalassa Donner-instituutin johtokunnan kokouksessa. Elokuussa taas oli vuorossa päivä Tukholmassa ystäväni kanssa. Retkikohteena oli Gudrun Sjödénin outlet-myymälä, mutta kävimme myös Abba-museossa ja Fotografiskan valokuvanäyttelyssä.

Vuoden aikana osallistuin neljään väitöstilaisuuteen ja karonkkaan. Helmikuussa oli vuorossa akateemisista tapahtumista iloisin: oman ohjattavani väitös. Jere Kyyrön väitös käsittelee Mannerheimiin liittyvien elokuvien nostattamia kohuja, taidekiistoja, joissa määritellään paitsi Mannerheimin kuvaa, myös suomalaisuutta ja suomalaista kansalaisuskontoa.

Jere Kyyrö kuuntelemassa vastaväittäjä Johanna Sumialan lausuntoa

Väitösjuhlat jatkuivat toukokuussa, kun pitkään tutkimusta tehnyt Nina Kokkinen – hänkin ohjattavani – väitteli upealla teoksellaan, Totuudenetsijät, josta julkaistiin myös suurelle yleisölle tarkoitettu, kuvitettu ja hienosti taitettu versio.

Vuoden muita väitöstilaisuuksia olivat alkuvuoden Outi Pohjanheimon väitös kognitiivisen uskontotieteen alalta – karonkka oli Porvoon VPK-talolla ja sen tarjoilut olivat aivan eeppiset. Loppuvuonna väiteltiin taas Turussa. Kolmas uskontotieteen väitös samana vuonna! Tuomas Äystön tutkimus uskonrauhan rikkomista koskevista oikeustapauksista on tärkeä ja ajankohtainen työ.

Kevään hauskin työtehtävä oli tukea innostuneita opiskelijoita, jotka valmistelivat opastetun kävelykierroksen okkulttiseen ja esoteeriseen Turkuun. Kierros oli osa Approaching Esotericism and Mysticism -symposiumia, jonka Uuden etsijät ja Donner-instituutti järjestivät yhdessä.

Åbo Akademin ASA-husetin sali täyttyi esoteriasta kiinnostuneesta akateemisesta väestä. Oli upeaa olla omiensa joukossa.

Uuden etsijöiden kanssa vierailimme myös Ruusu-ristin temppelissä ja järjestimme Koneen säätiön kanssa Lauttasaaren kartanossa esoteerisen illan, jonka pääosassa oli Jakob Böhme. Pääsin mukaan myös uuteen tutkimusprojektiin, Terhi Utriaisen johtamaan Learning New Religions -hankkeeseen, joka sai Akatemialta rahoituksen.

Kesäkuussa oli uskontotieteilijöiden vuoden kohokohta, EASR-konferenssi Tartossa. Pidin siellä saman alustuksen kuin Turussa, sillä en ehtinyt valmistella uutta. Tartossa oli hauskaa, mutta viikon reissun jälkeen olin aivan kypsä jäämään kesälomalle.

Tarton yliopiston edessä hulmusi lippurivistö, konferenssiin osallistui yli 600 tutkijaa.

Kesän lopussa oli vielä vuorossa yksi esoteriatapahtuma, Edges of Freemasonry -konferenssi Tampereella. Asuimme korkeassa Torni-hotellissa, söimme hienossa Finlaysonin huvilassa ja pääsimme tutustumaan vapaamurarien tiloihin. Myös konferenssin sisältö oli kiinnostavaa.

Vapaamuurarien salin keskellä komeili Raamattu

Olin vuoden aikana mukana järjestämässä myös Uskontotieteen päivää, Akateemista päivää, Katsomukset kartalle -luentosarjaa ja Pervot paimenet -symposiumia sekä uskontotieteen jatkokoulutusseminaaria, joka järjestettiin poikkeuksellisesti Lammilla.

Alkusyksy kului perinteiseen tapaan tutkimushankkeiden hakemuksia kirjoittaessa. Loppukesän, syksyn ja alkutalven viimeistelin kahta pitkään tekeillä ollutta artikkelikokoelmaa. Onneksi niitä ei ole tarvinnut tehdä yksin. Ja onneksi ne nyt ovat tulossa valmiiksi. Syksyllä vietimme, toivottavasti perinteeksi muodostuvan, viikon Kuusamossa, jossa innostuimme vaeltamaan vaaroilla ja tuntureilla upeissa maisemissa.

Valtavaaran huipulta avautuivat huikeat maisemat

Syksyn hauskin tapahtuma oli puolisoni Tomaksen 60-vuotisjuhla, jossa oli hyvää ruokaa, herkullisia kakkuja, mukavia ihmisiä ja upeaa elävää musiikkia.

Tomas soittaa yhdessä Mieli&Kuvat-yhtyeen kanssa

Joulukuussa kävimme Uuden etsijöiden kanssa retkellä Vaasassa. Kävimme Marita Liulian Mysterium-näyttelyssä Kuntsin taidemuseossa ja Nina Kokkisen Sielun silmä -näyttelyssä Tikanojan taidekodissa. Siellä järjestimme myös keskustelun taiteen ja kirjallisuuden esoteerisuudesta ja niiden tutkimisesta. Yleisö oli valtavan asiantuntevaa ja keskustelusta tuli oikein mielenkiintoinen.

Asettauduimme spiritualistiseen istuntoon Tikanojan taidekodissa

Kävin vuoden aikana muissakin taidenäyttelyissä. Vuosi alkoi Helsingin Fiat Lux -näyttelyllä. Kahdesti kävin Sielun silmät -näyttelyssä Gallen-Kallelan museossa, pari kertaa Turun taidemuseossa, Vetus&Nova-taidemuseossa, WAM-issa, HAMissa, Ateneumissa parikin kiertaa, Amos Rexissä ja Salon Veturitallissa. Parantamisen varaa kyllä on.

Museoissa minulla on useimmiten valtavan hyvää seuraa.

Osallistun Turussa ensimmäistä kertaa järjestettyyn Kesärauha-festivaaliin. Erityisesti Litku Klemetti ja Ismo Alanko tekivät vaikutuksen – mutta sää ei ollut erityisen kesäinen piti välillä käydä hakemassa kotoa lisää vaatteita. Pinellan teltassa sain nauttia akustisesta Yarin keikasta. Se taisi olla musiikillisesti vuoden kohokohta. Konserteissa tai teattereissa ei jostain syystä (laiskuus? Kiire?) tullut juurikaan käytyä.

Mutta kirjoja luin kokonaista 122 kappaletta. Suurin osa e-kirjoina, mutta aktivoiduin myös kirjojen kuuntelijana. Toki BookBeatilla on osuutta asiaan. Se myös muuttaa lukutottumuksia ja -tapoja. Voin kuunnella kirjoja kävellessä, työmatkoilla, ruokaa laittaessa, mankeloidessani jne. Mutta kuunneltavan kirjan tulee olla jokseenkin ”helppo” tai ainakin tarinavetoinen, jotta siinä pysyy kärryillä. Esimerkiksi Heikki Kännön Sömnö, jonka Tuula Amberla hienosti tulkitsee, on melko vaikea kuunneltava (jos toki vaikea myös luettuna). Luen/kuuntelen erilaisia kirjoja eri tilanteissa. Se hyvä puoli kirjojen suoratoistopalvelussa on, että uutuuskirjat tulevat miltei heti tarjolle. Ja vanhoista kirjoista voi tehdä löytöjä.

Myös televisionkatselutottumukset ovat muuttuneet. Vähemmän katson televisiota suorana. Useimmiten katson Areenasta brittiläisiä tai pohjoismaisia sarjoja sekä Netflixin ja HBOn tarjontaa. Suosikkeja kuluneella vuodella olivat ainakin Crown, Universumin tomu, Aika on meidän, Solsidan, Päivät joina kukat kukkivat, Siskonpeti & Pirjo ja Nuori Morse.

Kutomisharrastukseni kohdistui tänä vuonna miltei pelkästään huiveihin. En ole aivan varma siitä, kuinka monta huivia ehdin kutoa. Kuvien perusteella peräti 50 kappaletta. Yleensä kudon nimenomaan silloin kun luen tai katson sarjoja tai elokuvia. Kaikki halukkaat ovat varmaan jo saaneet huivinsa, joten pian pitää keksiä uusi suunta harrastukselle. Toki hyväntekeväisyyteen voi edelleen kutoa.

Vuosi on ollut kiireinen ja olen loppujen lopuksi saanut paljon aikaan. Välillä olen ollut väsynyt, välillä nukkunut huonosti. Vietin paljon aikaa mökillä sekä lomaillen että töitä tehden – yritin löytää tasapainoa levon ja työn välille, se on aika ajoin ollut kadoksissa. Uin koko vuoden luonnonvesissä – siitä saan voimaa, virkeyttä ja jaksamista.

Parasta on uida mökkirannassa.